Imagina que eres la tutora de l'aula de P2 i des de direcció et demanen que facis una reunió als pares sobre la importància de la implicació de les famílies en l'Educació Infantil. Aquesta llar d'infants està situada en un barri marginal de Castelló. El 50% de l'alumnat és immigrant i el percentatge d'absentisme escolar és d'un 30%.
· Com actuaries? Quins objectius et plantejaries? Com ho faries exactament?
L’educador/a hauria de tindre ja assimilada la importància d’una bona coordinació entre la família i l’escola, ja que son dos agents molt fonamentals per l’educació dels infants.
Primer de tot, per a que les famílies tinguin coneixement d’aquesta reunió s’enviarà un informe, on s’explicarà la data de la reunió, l’hora, el lloc i una breu introducció del que es tractarà en la convocatòria.
El primer punt important ha tindre en compte per preparar la reunió serà la situació dels alumnes de l’escola, ja que aquesta es troba en un barri marginal on la meitat dels alumnes son immigrants, i alguns no acudeixen a classe. Per lo tant, s’ha de tindre cura a l’hora d’explicar les coses als familiars, responent a possibles preguntes o repetint les voltes que facin falta les explicacions, ja que alguns podrien tindre dificultats per entendre a l’educador/a. A més, l’alumnat que no assisteix a classe, pot ser que tingui uns pares deixats que no s’impliquin en l’educació dels seus fills. Aleshores, a l’hora de demanar una implicació per part dels familiars, s’hauria de fer d’una manera calmada i amb molt de tacte, per a que les famílies no es sentin atacades ni ofeses.
Per preparar la reunió l’educador/a haurà de tindre clars una sèrie d’aspectes:
· Els objectius que es volen aconseguir gràcies a la reunió.
· Els temes que es volen tractar o desenvolupar.
· Les persones que assistiran.
· El lloc i l’hora de la convocatòria.
· A més, s’haurà de saber si els familiars estan assabentats correctament de l’existència de la reunió.
L’educador/a també haurà de tindre clars els punts que vol desenvolupar en la reunió, per poder preparar-se un guió. En aquest guió quedaran reflectits els temes que es volen tractar, cosa que ajudarà a explicar-los tots i així no oblidar-ne cap, ja que si no es tenen unes pautes a seguir, es pot tindre una distracció i no explica tot el que s’havia marcat. A més d’un guió, s’haurà de preparar una mica l’exposició seguint unes pautes:
· Introducció o presentació. Primer,es faria una xicoteta introducció on s'explicarie la importància de la col·laboració de les families en l'escola.
· De què es parlarà (temes a tractar). L'educador/a hauria de nomenar els temes que es desenvoluparan en la reunió, per a que els pares sàpiguen una mica com transcorrerà la reunió.
· Per què (finalitat). La reunió es convocarà per a que els pares agafin consciencia de la importancia que té una coordinació conjunta per part d'ells i de l'escola.
· Com. La reunió es desenvoluparà en l'aula intentant que hi haja un ambient de confiança, per a que els pares es senten agust i puguen intercanviar opinions. A més, s'han de sentir còmodes i no atacats ni ofesos.
· Tancament o conclusió. I per últim, per tancar la reunió es farà un petit resum del que s'ha parlat durant tota la sessió destacant que la implicació de les families es fonamental per a l'educació dels més petits.
La reunió que es durà a terme serà de tipus informatiu, ja que el principal objectiu es transmetre informació a les famílies dels infants, per a que aquestes tinguin coneixement de que la seva col·laboració en l’escola es fonamental. També es poden incorporar tècniques de discussió o intercanvi d’informació, ja que mitjançant aquestes les famílies es sentiran més còmodes a l’hora d’intervenir en la reunió. En aquest cas es pot incorporar la taula rodona o el debat, per poder posar en comú els punts de vista dels familiars.
Pel que fa als objectius de la reunió, l’educador/a els haurà de marcar abans de dur-la a terme, i seran els següents:
– Fer constància de l’importància de la implicació de les famílies amb l’escola, per al desenvolupament dels seus fills.
– Motivar als pares i a les mares a participar en les activitats del centre.
– Aconseguir d’una manera no molt costosa la col·laboració familiar.
– Propiciar un ambient de confiança entre aquestos dos agents: família i escola.
Una vegada convocats els pares i les mares, l’educador/a procedirà a la reunió, intentant seguir les pautes que anteriorment s’haurà marcat per poder aconseguir una convocatòria amb èxit. L’educador/a haurà d’afavorir un clima adequat per a que les famílies puguin intervenir sense temors ni bloqueigs, a més d’ajudar-los en tot lo que es puga, ja que si veuen que per part de l’escola hi ha una predisposició per poder establir una relació coordinada entre aquests agents, els familiars tindran més interès a l’hora de col·laborar i implicar-se en l’educació dels seus fills.
En la reunió, l’educador/a també els proposarà una sèrie d’activitats per a que poc a poc, es puguen implicar una mica més. Entre aquestes podem trobar les següents:
– Els oficis dels pares. En aquesta activitat els pares aniran al centre a explicar a tots els infants el seu ofici, i podran fer activitats amb ells/es.
– Els animals. Els pares i els infants elegiran un animal que després hauran d’explicar conjuntament en classe. Per exemple, el papà de Hugo i Hugo elegeixen el gat, i aleshores aquestos hauran de preparar una exposició sobre aquest animal.
– Carreres de relleus. Es una activitat per parelles: cada infant es posarà amb un familiar seu (pare, mare, iaio, etc.), i hauran de fer carreres de relleus.
Per finalitzar la reunió, l’educador/a tornarà a insistir en l’importància de la col·laboració entre l’escola i les famílies per a que els quedi ben clara aquesta idea i repartirà una nota informativa on estaran reflectits els punts que s’han tractat en la xerrada per a que en casa la puguen llegir i així conscienciar-se una mica més de que la seva implicació es molt important.
També, s'avaluarà com ha anat la reunió i durant un temps s'observarà si els objectius s’han complit, es a dir, si a augmentat l’implicació dels pares en l’educació dels seus fills. I una vegada realitzades les activitats, es podrà tornar a reunir als pares per poder posar en comú les impressions i els punts de vista de cadascú.
També, s'avaluarà com ha anat la reunió i durant un temps s'observarà si els objectius s’han complit, es a dir, si a augmentat l’implicació dels pares en l’educació dels seus fills. I una vegada realitzades les activitats, es podrà tornar a reunir als pares per poder posar en comú les impressions i els punts de vista de cadascú.
Bona feina!! tens un S.E.
ResponderEliminar