sábado, 22 de octubre de 2011

REFORMULACIÓ ACTIVITAT 2.


·         Consideres que treballar l’autocontrol a l’aula es adequat i necessari? Com ho faries?


Clar que es important treballar l’autocontrol a l’aula, ja que es l’habilitat amb la qual som capaços de controlar les pròpies emocions, els comportaments i desitjos, amb l’objectiu d’obtindre alguna recompensa posteriorment. I es necessari que des dels primers anys ajudem als infants a desenvolupar aquesta habilitat tan essencial en les nostres vides.

Un requisit fonamental per parlar d’autocontrol es que no estiguem sota cap pressió externa que ens obligui a actuar d’una determinada manera. Per lo tant, l’autocontrol es saber generar unes certes estratègies per poder evitar fer coses que no desitgem.

L’ infant de 0 a 6 anys, no té desenvolupat l’autocontrol de la seua conducta, ja que durant els primers anys de vida actua per impulsos i desitjos immediats. A més, davant d’un “no ha facis” es mostrarà desinteressat o amb un comportament negatiu, fins al punt que moltes persones adultes pensen que es tracta de desobediència. I això es el resultat del no desenvolupament del seu autocontrol, que no li permet el control voluntari de la seua conducta. Per això, serà molt important treballar l’autocontrol tan a l’aula com a casa.

Per treballar aquesta habilitat, hem de veure les emocions com una oportunitat d’entrar amb contacte afectiu amb els infantis, d’entendre’ls i després poder ensenyar-los. Un objectiu important es  donar resposta a les emocions abans de que surtin fora de control. Parlar d’emocions abans de que salten poden ensenyar a l’ infant a enfrontar moments de crisis, com per exemple les rabietes.

Quan escoltem atentament l’expressió emocional d’un infant li estem enviant el missatge de que les seues emocions ens importen, de que es important reconèixer-les i que es poden regular. Aquest coneixement durà a l’aprenentatge de l’autocontrol d’accions i comportaments.

Hem d’ensenyar als infants a saber controlar les seues emocions i comportaments, per a poder controlar els conflictes i així solucionar d’una manera més adequada els problemes. Es necessari el treball d’aquesta habilitat per preparar als infants per al començament de l’escola primària, ja que hi ha que ensenyar-los a esperar el seu torn en la fila, a respectar el torn de paraula, a escoltar als demés, a saber prioritzar i complir algunes normes per damunt d'algunes coses que els agraden més...

Podem realitzar activitats per a treballar l’autocontrol, com per exemple:

-          El meu torn esperaré.

L’activitat consisteix en un joc de moviment, dirigit a consolidar en els/les xiquets/es l’autocontrol d’alguns comportaments. L’educador/a ha de formar grups en files, d’igual quantitat de xiquets/es, situats/des darrere d’una línea d’ eixida. Davant d’aquesta línea, a uns dos metres, estarà la línea d’arribada.




  
Entre aquestes dos línees i davant de cada grup es dibuixaran figueres  (cercles, triangles, quadrats) prop una de l’altra, per a que els/les xiquets/es les puguen saltar. Han de saltar les figures sense xafar – les i arribar a la línea d’arribada, en la qual se seuran fins que acaben tots els/les companys/es del seu grup. Guanyarà el grup que hagi acabat primer.

-          El joc de les estàtues.

Tracta d’un joc motor de la realització d’alguns moviments d’expressió corporal com a via per al desenvolupament de l’autocontrol de la conducta (mantindre la postura un temps i romandre callats). No durarà més de cinc minuts.


 

 Mentre els/les xiquets/es estiguen quiets, l’educador/a els mostrarà làmines o fotos d’estàtues i les hauran d’imitar.

  En definitiva, l’escola infantil es un bon lloc on aprendre a controlar els
impulsos, els comportaments, les emocions... dels infants, ja que des dels primers anys han de començar a adquirir l’autocontrol, perquè un aprenentatge adequat d’aquesta habilitat condicionarà l’èxit en la vida adulta. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario