Les habilitats socials són aquelles conductes que les persones emeten en situacions interpersonals per obtindre una resposta positiva dels demés. Per poder ensenyar als xiquets i a les xiquetes s’ha de dominar unes certes habilitats socials. Dins d’elles podem trobar les següents:
Empatia: Per aconseguir una bona comunicació amb els/les xiquets/es haurem de saber posar-se al lloc de l’altra persona, així com tindre en compte el que pensa.
Assertivitat: Fa referència a la capacitat de dir el que pensa, d’expressar els seus sentiments, desitjos i drets... sense que això afecte negativament als demés. Aquesta habilitat implica respecte per a un mateix, i per als demés. Un educador assertiu serà capaç d’aconseguir els seus propòsits, respectant als infants.
Comunicació: Dins de la comunicació trobem “escoltar”, una de les habilitats més importants i significatives que s’ha de dominar. Un/a educador/a que sap escoltar, sap ajudar i la comunicació serà més efectiva, a més les conversacions seran més clares.
Participació: Es molt important saber donar instruccions, ja que estàs ensenyant unes normes perquè els infants les respecten. A més, les instruccions no cal imposar-les, es poden donar amb educació, afecte i motivació per a que els/les xiquets/es no es senten ofesos ni pressionats.
Saber expressar sentiments: Ajuda a reconèixer els nostres sentiments i emocions, i els dels altres. També ajuda a ser conscients de com influeixen en el nostre comportament i en els dels demés.
Impedir agressions: Els/les educadors/es hem de donar exemple als infants, per lo tant, hem de saber actuar sense agressivitat i sense entrar en baralles. Els infants han de tindre clar que amb agressivitat no es va a cap lloc, que les coses s’han de dir educadament. A més, han d’aprendre a compartir i a ajudar-se uns als altres.
Planificació: Per a dur a terme una classe de xiquets/es s’ha de tindre una certa planificació de les activitats. Però esta planificació ha de ser flexible, per a que es puga modificar en tot moment. Dins d’aquesta habilitat podem trobar una altra, la de tindre iniciativa a l’hora de treballar amb els infants.
Penso que aquestes habilitats socials que he nombrat anteriorment son molt importants per aquest treball. Has de dominar-les per a que els infants aprenguin i es desenvolupen correctament. En tot moment, ens hem de sentir segurs del que ensenyem i sobretot hem de donar-los un bon exemple, per a que ells/elles el dia de demà, tinguin un bon comportament.
A més, aquestes habilitats no soles son importants per transmetre als infants, sinó que també les has d’utilitzar per a comunicar-te amb els familiars, amb els companys i companyes de treball.
HABILITAT | ÍTEMS | M | QM | V | MS | S |
EMPATÍA | - Sap posar-se al lloc dels altres | |||||
- Intenta comprendre com es senten els demés. | ||||||
- Té en compte els pensaments i decisions dels altres. | ||||||
ASSERTIVITAT | - Respecta als demés. | |||||
- Diu el que pensa sense ofendre a ningú. | ||||||
COMUNICACIÓ | - Sap escoltar. | |||||
- Manté una conversació fluida amb els altres. | ||||||
- S’expressa amb un llenguatge adequat. | ||||||
PARTICIPACIÓ | - Sap donar instruccions amb respecte I sense pressions. | |||||
- Sap motivar als infants. | ||||||
SENTIMENTS | - Expressa els seus sentiments correctament. | |||||
- Sap transmetre els seus sentiments i emocions. | ||||||
IMPEDIR AGRESSIONS | - No és agressiu/va. | |||||
- No entra en baralles. | ||||||
- Comparteix i ajuda als demés. | ||||||
PLANIFICACIÓ | - És flexible. | |||||
- Té iniciativa a l’hora de treballar amb els infants. |
M: MAI QM: QUASI MAI V: A VEGADES MS: MOLT A SOVINT S: SEMPRE |
No hay comentarios:
Publicar un comentario