lunes, 6 de febrero de 2012

REFORMULACIÓ ACTIVITAT 5.

Maria és la propietària i directora d’una llar d’infants a Castelló. Aquest curs escolar l’ha inaugurat. Ha emprat l’última quinzena del mes d’agost per contractar els/les TEI que et calia. En total en són 6 ja que hi ha un total de 3 grups: nadons. 1 any i 2 anys. Formeu un grup de 5 dones i un home: Anna, Lucía, Toni i tu. Desprès dels dos primers mesos, Marta troba que no hi ha un bon ambient de treball perquè no hi ha confiança. No se coneixen gaire i han d’elaborar entre tots el PEC, així com les programacions d’aula. Lucía s’ha traslladat fa uns mesos de Lleida ja que la seva parella treballa a Castelló. Ana està estudiant a la universitat Magisteri de Primària, per tant compagina el treball amb l’estudi i sempre va de bòlit. Alicia és mare de tres fills i també sembla que va una mica estressada. Toni s’acaba de casar i vol implicar – se en el centre. Té moltes ganes de fer les coses ben fetes. Li agrada molt la feina i no li importa quedar – se una estona per concretar aspectes i organitzar feina.

·       Si fores Maria, com actuaries? Amb quins objectius? Què faries exactament?

Com ja sabem l’equip de treball fa referència a un conjunt organitzat de persones que aporten formació, coneixements, habilitats i experiència per dur a terme una intervenció concreta. Per a que hi haja un bon ambient entre els membres d’un equip es necessari que hi haja una sèrie de principis:

·       Que estiguen compromesos en la consecució d’un objectiu comú.

·       Que les habilitats, aptituds i esforços de cada membre conflueixin en la consecució de l’objectiu fixat.

·       Que les tasques es distribueixin entre tots.

També hem de tindre en compte el concepte “treball en equip”, ja que es un conjunt de metodologies, procediments i estratègies que s’utilitzen per assolir uns objectius prèviament fixats pel grup de treball.




Aleshores, primer de tot, María hauria de reunir a tot l’equip educatiu per poder parlar del problema que hi ha en l’ambient, ja que influeix en el  treball de tots/es. A més, si no hi ha una confiança o una comunicació entre els membres, el treball es dificulta, cosa que es pot agreujar a mesura que passi el temps, i es pot convertir en una situació molt complicada i estressant per a tots/es. Els hauria d’explicar la importància de la confiança, comunicació, coordinació i planificació que ha de tindre un equip de treball, per poder obtindre un bon ambient en el treball.

A més, després d’aquesta reunió conjunta, podria fer reunions individualitzades, per poder obtindre informació de les seves impressions, sensacions, de com es senten amb els altres membres, entre altres coses.  

Quan Maria, haja recopilat suficient informació de tots els/les TEI, hauria de plantejar una sèrie de tècniques d’intervenció per poder fer front a aquest problema. Aleshores, els reuniria i els explicaria que després d’haver parlat amb ells/es he arribat a una solució per poder canviar aquesta situació. Els diria que he acudit a les tècniques de grup, per ser més exactes a les dinàmiques de grup, entre les quals hi trobem les següents:

-      Dinàmiques de presentació. Aquest tipus de dinàmiques faciliten un primer acostament i contacte entre els components del grup.

-     Dinàmiques de coneixement i confiança. Permeten als membres del grup compartir informació sobre ells/es, a més de trobar punts en comú i diferències.

-       Dinàmiques d’emocions. La finalitat d'aquestes dinàmiques es que cada persona aprengui a prendre consciència dels seus propis sentiments i els pugui expressar de la millor manera possible, a més ajuden a desenvolupar l'empatia. 

-       Dinàmiques d’autoestima. Es pretén que cada persona prengui consciència del que pensa i sent d'ella mateixa, a més de conèixer les seves possibilitats i limitacions.

-       Dinàmiques de cohesió i col·laboració. Aquestes dinàmiques ajuden a consolidar la confiança del grup. Consisteix en que cada persona trobi el seu lloc en el grup i adquireixin seguretat amb si mateix i amb els altres, perquè puguin reconèixer les seves necessitats i limitacions, i expressar-les en grup.

-     Dinàmiques d’habilitats socials i resolució de conflictes. L'objectiu d'aquest tipus de dinàmiques es adquirir destresses i estratègies necessaries per resoldre els conflictes mitjançant el diàleg. Han de ser capaços d'escoltar activament empatitzant amb l'altre.

Aquestes dinàmiques els podrà servir per a ajudar a la individualització i socialització dels components de l’equip, per comprendre l’acceptació pròpia i alien, per fomentar la responsabilitat de cadascú dins del grup i per a que tots/es aprenguin mètodes més efectius per treballar conjuntament.

Alguns exemples de dinàmiques que podría fer Maria són els següents:

1. NOMS I ADJECTIUS

Els participants col·locats en cercle, pensaran en un adjectiu per descriure com es senten i com estan. L'adjectiu ha de començar per la mateixa lletra que els seus noms, per exemple: "Sóc Carme i estic contenta" o "Sóc Inés i em sento increïble". En pronunciar l'adjectiu també poden fer gestos per explicar-lo millor.


2. APARELLAR LES TARGETES

El facilitador tria un cert nombre de frases conegudes i escriu la meitat de cada frase en un tros de paper o en una targeta. Per exemple, en un tros escriu "Feliç" i "Aniversari" en un altre. El nombre de trossos de paper ha de ser el mateix que el nombre de participants en el grup. Les targetes o paperets es posaran en un barret. Cada participant agafarà una targeta del barret i ha de trobar al membre del grup que porta l'altra meitat de la seva frase.


3. QUIN TIPUS D'ANIMAL?

El facilitador demanarà als participans que es divideixin en parelles i que formin un cercle. Es posaran suficients cadires en cercle, perquè totes les parelles, excepte una, tinguin seients. En secret, cada parella decideix quin tipus d'animal serà. Els dos participants sense cadira són els elefants. Aquests caminaran pel cercle dient noms de diferents animals. Quan endevinen correctamen, els animals que han estat nomenats han d'alçar-se i caminar darrere dels elefants, actuant com els animals que representen. Això continua fins que els elefants ja no puguin endevinar més noms, i aleshores diran "Lleons" i totes les parelles hauran de córrer cap a les cadires. La parella que es queda sense cadira es converteix en els elefants.





Aleshores, en varies sessions es posaria en pràctica les diferents dinàmiques, per a que poc a poc puguen agafar confiança, i així sentir-se més agust en el seu treball amb els/les seus/es companys/es.

Per finalitzar tot lo referent a l’ambient entre els/les TEI, Maria hauria de tornar-los a reunir a tots/es junts/es per poder avaluar l’ambient que s’ha obtingut arran de l’ intervenció d’aquesta. Aleshores, cada component hauria de contar les seves impressions d’abans i d’ara i diferenciar-les, i així saber si Maria ha intervingut correctament o no.
En conclusió, es molt important que dins d’un grup de treball hi haja una bona comunicació i molta confiança, perquè així el treball es fa més amè i dinàmic. A més, treballar en equip en un bon ambient facilita la tasca de tots/es els components del grup, cosa que també implica en l'estat d'ànim de cadascú.

1 comentario:

  1. Hola, bona treball!! la reformulació la trobe més completa però com li he dit a Laura potser explicar cada tipus de dinàmiques no calia... en canvi si que haguera parlat de l'acitud que Maria ha de tindre durant la reunió o l'execusió de les dinàmiques. Per altra banda m'ha agradat quan parles de què Maria hauria de tornar a juntar al grup per avaluar...Bona feina!!

    ResponderEliminar